Πρώτη φορά στην πρώτη Δημοτικού…

Πρώτη φορά στην πρώτη Δημοτικού…

Πρώτη φορά στην πρώτη Δημοτικού...

Τα σχολεία ανοίγουν σε λίγες εβδομάδες και για τα πρωτάκια η προσαρμογή και η μετάβαση στο πρόγραμμα του “μεγάλου” σχολείου είναι ένα θέμα που πολλοί γονείς το παλεύουν!!

Η πρώτη δημοτικού ανέκαθεν ήταν μία τάξη με ιδιαιτερότητες!!

Νέο σχολείο, νέοι συμμαθητές, νέα δασκάλα, νέοι κανόνες, νέο πρόγραμμα, περισσότερο διάβασμα, λιγότερο παιχνίδι και σε όλα αυτά έρχεται να προστεθεί και μία προηγούμενη σχολική χρονιά με lock down, κλειστά σχολεία, και νηπιαγωγείο που ολοκληρώθηκε μετ’ εμποδίων!!

Συμμετείχαμε σε μία διαδικτυακή συζήτηση που είχε οργανώσει το Σωματείο “Ανέλιξη”. Συζητήσαμε και ζητήσαμε τη γνώμη των ειδικών και σας μεταφέρουμε 20 πολύ πρακτικές συμβουλές για ευκολότερη μετάβαση και προσαρμογή.

1. Προτεραιότητα στο διάβασμα. Με αυτό το κριτήριο διαμορφώνετε η μέρα μας.

2. Ξεκούραση μετά το σχολείο αλλά μακρυά από οθόνες!

Είναι απαραίτητη λίγη χαλάρωση μετά το σχολείο. Είναι καλό στο καθημερινό πρόγραμμα του παιδιού μετά το φαγητό (αν δεν κάθεται ολοήμερο) να υπάρχει λίγα λεπτά χαλάρωση (30-45′). Το ίδιο ισχύει και με τα παιδάκια που κάθονται στο ολοήμερο. Χαλαρώνουμε λίγο όταν επιστρέφουμε στο σπίτι. Το βασικότερο στοιχείο εδώ είναι να γίνεται η ξεκούραση όπου είναι απαραίτητη αλλά μακρυά από οθόνες!!

3. Σταθερότητα στο χρόνο διαβάσματος όσο γίνεται. (πχ. 3:00-4:00 το μεσημέρι)

Είναι καλό να υπάρχει μία σταθερότητα στο χρόνο διαβάσματος και η ίδια σταθερότητα να ισχύει και το Σαββατοκύριακο.

Σχετικά με το διάβασμα το Σαββατοκύριακο, καλό είναι να μη διαβάζουμε και τις δύο ημέρες.

Όσο περισσότερο “τραβάει” το διάβασμα γίνεται κουραστικό και βαρετό.

Χρόνος διαβάσματος από 5′ έως 40-60′ (εξαρτάται το παιδί και φυσικά τις εργασίες για το σπίτι)

Aνοσοποιητικό

4. Το παιδί πρέπει να διαβάζει στο δικό του χώρο. Δεν αποσπάται από άλλα πράγματα. 

Στο χώρο να υπάρχει πρόγραμμα του σχολείου και όλα τα απαραίτητα υλικά που αφορούν τη μελέτη

(όσο γίνεται να μην υπάρχουν αντικείμενα που αποσπούν την προσοχή του).

5. Στην κασετίνα βάζουμε λίγα πράγματα.

Έτσι το παιδί θα μπορεί να θυμάται και να τακτοποιεί τα δικά του πράγματα χωρίς να ξεχνάει στο σπίτι ή στο σχολείο τα μισά και να χάνει τα άλλα μισά.

6. Όχι οθόνες! Δεν παίζει υπολογιστής ή τηλεόραση όταν διαβάζουμε.

7. Καλό είναι να υπάρχει ένα ρολόι στο χώρο της μελέτης.

Με αυτό τον τρόπο ακόμα και χωρίς να γνωρίζει το παιδί την ώρα, του οριοθετούμε εμείς το χρόνο μελέτης και έτσι μπορεί να συγκεντρωθεί καλύτερα. Θα πρέπει να του πούμε ότι πχ. “πρέπει να έχεις τελειώσει την άσκηση σου μέχρι ο μεγάλος δείκτης να φτάσει στο 5”. Ετσι το παιδί θα μάθει ότι έχει συγκεκριμένο χρόνο για την κάθε άσκηση και θα αποσπάται λιγότερο η προσοχή του από άλλα πράγματα γιατί θα ξέρει ότι έχει συγκεκριμένο χρόνο!

8. Το διάβασμα ξεκινά συνήθως από τα δύσκολα (ανάλογα με το παιδί).

Εδώ οι απόψεις διίστανται και είναι καθαρά ανάλογα με το παιδί.

9. Ο γονιός ή όποιος θα είναι με το παιδί την ώρα της μελέτης, θα πρέπει να είναι διαθέσιμος.

Η παρουσία αυτού του προσώπου είναι χρήσιμη, καλό είναι να νιώθει το παιδί την παρουσία του, ειδικά στην αρχή είναι σημαντικό να νιώθει ασφάλεια με την παρουσία ενός ενήλικα που το βοηθά, στο χώρο της μελέτης.

10. Βοηθάμε το παιδί να βρει λύση – Δεν του λέμε τη λύση!

Αυτή την τακτική προσπαθήστε να το υιοθετήσετε και σε άλλα θέματα εκτός των μαθημάτων!

11. Δεν μαθαίνουν όλα τα παιδιά με τον ίδιο τρόπο (!!!)

Είναι πολύ σημαντικό να το θυμόμαστε αυτό και να μη συγκρίνουμε το παιδί μας με άλλο ή άλλα παιδιά!

Θα πρέπει να δείχνουμε σεβασμό στην προσπάθεια και την κούραση του.

Δεν ξεχνάμε να λέμε μπράβο στο παιδί, όχι μόνο στα επιτεύγματα αλλά ακόμα και στην προσπάθεια.

12. Το παιδί θα πρέπει να κοιτάζει το πρόγραμμα και να φτιάχνει την τσάντα του μόνο του για την επόμενη ημέρα.

Αυτό βοηθάει πολύ στην αυτονόμηση των παιδιών στο σχολείο &  στην ανάληψη ευθύνης σχετικά με το διάβασμα και τα μαθήματα του.

Μην κάνετε με τα παιδιά ό,τι μπορούν να κάνουν μόνα τους!!

13. Ρουτίνα καθημερινότητας (!!)

Σταθερό πρόγραμμα, ξυπνάμε νωρίς έτσι ώστε να έχουμε χρόνο  να πάρουμε καλό πρωινό. Η προσέλευση στο σχολείο θα πρέπει να γίνεται ήρεμα, να πηγαίνει το παιδί λίγο νωρίτερα για να προσαρμόζετε πιο ομαλά στο χώρο και το περιβάλλον του σχολείου.

14. Ώρα του φαγητού…(!!) Λέμε τα νέα μας.

Την ώρα του μεσημεριανού φαγητού για τα παιδιά που δεν κάθονται ολοήμερο είναι πολύ σημαντικό να επικοινωνούμε. Εκείνη την ώρα λέμε τα νέα μας. Για τα παιδάκια που κάθονται ολοήμερο αυτή η στιγμή μεταφέρεται στο βραδινό φαγητό.

15. Μετά το τέλος της ημέρας καλό είναι να κοιμάται το παιδί στις 21.00 το αργότερο.

16. Οι άνθρωποι που εμπλέκονται θα πρέπει να τηρούν το πρόγραμμα του παιδιού.

17. Σχετικά με τις εξωσχολικές δραστηριότητες, καλό είναι ειδικά για φέτος να δώσουμε βαρύτητα στο σχολείο και να μην έχει το παιδί πολλές δραστηριότητες.

18. Συμβολικό παιχνίδι.

Μέσα από το συμβολικό παιχνίδι μπορούμε να καταλάβουμε πολλά αλλά και να “περάσουμε” πολλά μηνύματα που με άλλο τρόπο θα ήταν πιο δύσκολο να τα καταλάβει ένα παιδί.

Η σημασία του παιχνιδιού για τα παιδιά

19. Βοηθάμε το παιδί να δημιουργήσει ένα κοινωνικό δίκτυο

Δημιουργούμε και εμείς το δικό μας κοινωνικό δίκτυο μέσα από το σχολείο. Συμμετοχή στα κοινά του σχολείου, εκδηλώσεις κλπ.

20. Σχέση επικοινωνίας με τους δασκάλους, τους δείχνουμε εμπιστοσύνη (!!)

Ενημέρωση συχνή από τους δασκάλους προς τους γονείς και αντίστροφα

Συζήτηση με το δάσκαλο, τυχόν αντιρρήσεις δεν τα λέμε μπροστά στο παιδί και δεν “ακυρώνουμε” το δάσκαλο στο παιδί.

Αυτά είναι μερικά από τα πολλά που έχουμε να πούμε και να κάνουμε για την καλύτερη προσαρμογή των μικρών παιδιών στο σχολείο!

Back to school μετά τις διακοπές – 8 τρόποι για γίνει ευκολότερη και πιο διασκεδαστική η επιστροφή στο σχολείο

Μακάρι να τηρήσουμε κάποια από αυτά και σίγουρα θα βοηθηθούμε και εμείς και τα παιδιά για να μπορέσουμε να κοιτάμε το μέλλον με αισιοδοξία και να χαμογελάμε ξανά !!

Δεν έχουμε παρά να ευχηθούμε καλή, ασφαλή και δημιουργική σχολική χρονιά σε όλους και ιδιαιτέρως στα πρωτάκια μας!!

Σχολικά Πακέτα

This Post Has 3 Comments

Αφήστε μια απάντηση