School Synergy Snacks (3S) Η μαθητική επιχείρηση υπόδειγμα έμπνευσης και αισιοδοξίας!

School Synergy Snacks (3S) Η μαθητική επιχείρηση υπόδειγμα έμπνευσης και αισιοδοξίας!

Όταν λάβαμε το δελτίο τύπου για την School Synergy Snacks (3S) το διάβαζα και το ξαναδιάβαζα για να πιστέψω ότι στην εποχή μας με όλα αυτά που βιώνουμε υπάρχει τόση έμπνευση, δημιουργικότητα, αισιοδοξία και κυρίως θέληση. Επικοινωνήσαμε αμέσως μαζί τους για να μάθουμε περισσότερα, ανταποκρίθηκαν αμέσως με μεγάλη προθυμία και έτσι ετοιμάσαμε την παρακάτω συνέντευξη με τον κύριο Δημήτρη Γκούβη Εκπαιδευτικό Ειδικής Αγωγής και Υπεύθυνο Επικοινωνίας και Marketing της 3S. Σας παρουσιάζουμε λοιπόν με μεγάλη χαρά μία εξαιρετική επιχειρηματική πρωτοβουλία η οποία αποτελεί υπόδειγμα μαθητικής συνεργασίας και αστείρευτης θέλησης και δύναμης.

Πείτε μας δύο λόγια για να γνωρίσουμε την School Synergy Snacks (3S). Πώς ξεκίνησε και πού έχει φτάσει σήμερα;

Πολύς κόσμος δεν γνωρίζει ότι στη χώρα μας λειτουργούν αρκετά δημόσια Ειδικά Σχολεία στα οποία γίνεται εξαιρετική δουλειά από ικανούς και αφοσιωμένους εκπαιδευτικούς και ειδικευμένο προσωπικό. Ένα από αυτά είναι και το Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ε.Ε.Ε.ΕΚ) Αγίου Δημητρίου. Εκεί λοιπόν υλοποιήθηκε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα δημιουργίας μιας «Εικονικής Επιχείρησης», εγκεκριμένο από το ΥΠΠΑΙΘ και με την υποστήριξη από το Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων. Στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος μια ομάδα μαθητών από το Ειδικό Σχολείο και μια από το ΕΠΑΛ Νέας Ιωνίας συνεργάστηκαν και δημιούργησαν την εικονική επιχείρηση School Synergy Snacks, η οποία, για μια ολόκληρη σχολική χρονιά λειτούργησε σαν μια προσομοίωση κανονικής επιχείρησης. Οι μαθητές ανέλαβαν ρόλους, γνωρίσανε όλες τις πτυχές της επιχειρηματικότητας, συνεργάστηκαν, δημιούργησαν και πάνω απ’ όλα ένιωσαν υπερηφάνεια και εμπιστοσύνη στις δυνάμεις τους.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα παρουσιάστηκε στο κοινό και κέρδισε και σημαντικά βραβεία όπως: το ασημένιο βραβείο στα Education Business Awards 2017, στην κατηγορία Νεανική Επιχειρηματικότητα, το πρώτο βραβείο στο διαγωνισμό Social Growth και το ασημένιο βραβείο στον φοιτητικό διαγωνισμό Ideas for Sustainable Startups που διοργάνωσε το MBA International του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Στα τέλη του 2018 και σχεδόν δύο χρόνια μετά το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, μια ομάδα εκπαιδευτικών, γονέων και εθελοντών, μέσα από πολλές συζητήσεις και ιδέες, αποφασίσουμε να εξελίξουμε και να μετατρέψουμε αυτή την εικονική μαθητική επιχείρηση σε πραγματική.

Σήμερα η «School Synergy Snacks» βρίσκεται σε ένα σημείο σταθερής ανάπτυξης και διεύρυνσης. Τα προϊόντα μας είναι «Ενεργειακές Μπάρες Ξηρών Καρπών» με υψηλή θρεπτική αξία, που μπορεί κανείς να βρει σε τρεις γευστικές παραλλαγές: Ελιά – σύκο, Σοκολάτα – φράουλα και Μήλο –κανέλα. Όλα μας τα προϊόντα φέρουν την υπογραφή του εξέχοντα φίλου και ιδρυτικού στελέχους μας, Ηλία Μαμαλάκη. Επιπλέον, οι ενεργειακές μας μπάρες είναι από φυσικά υλικά υψηλής ποιότητας, δεν έχουν ζάχαρη, αλλά μέλι που δεν ψήνεται και με αυτό τον τρόπο παραμένουν μαλακές και υγιεινές. Για την παραγωγή των προϊόντων μας συνεργαζόμαστε με επαγγελματικό παρασκευαστήριο για την διασφάλιση της υψηλής ποιότητας του προϊόντος και όλων των σύγχρονων προτύπων παραγωγής.
Πολύ σημαντική εξέλιξη και ώθηση για την επιχείρησή μας αποτέλεσε η φετινή βράβευση από την Ελληνική Πρωτοβουλία (The Hellenic Initiative), στο πλαίσιο των Venture Impact Awards 2020, ενός προγράμματος που απονέμει χρηματικά βραβεία σε νέες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες που συμβάλλουν στην ανάπτυξη και την αειφορία.

Ποιος είναι ο στόχος της 3S;

Η 3S είναι μια Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση Ένταξης και στοχεύει εξ ορισμού στην ένταξη στην οικονομική και κοινωνική ζωή ατόμων που ανήκουν σε Ευάλωτες Ομάδες του Πληθυσμού. Στην περίπτωσή μας έχει μέλη και εργαζόμενους νέους με νοητικές αναπηρίες και αναπτυξιακές διαταραχές και καλλιεργεί στον καθένα ξεχωριστά τις απαραίτητες δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν στην άρση των περιορισμών τους και στη μεγαλύτερη δυνατή αυτονόμηση.

Παράλληλα θέλουμε να λειτουργούμε με όλα τα χαρακτηριστικά μιας σύγχρονης επιχείρησης, προσφέροντας ένα ποιοτικό και ανταγωνιστικό προϊόν και βάζοντας ψηλά τον πήχη ως προς τον τρόπο λειτουργίας και το επιχειρησιακό μας μοντέλο.

Επιδίωξή μας είναι να σταθεροποιηθούμε στην αγορά προσφέροντας ευκαιρίες σε ακόμη περισσότερους νέους με αναπηρίες και να αποτελέσουμε μια θερμοκοιτίδα ένταξης και απασχόλησης όσο γίνεται περισσότερων αποφοίτων των Ειδικών Σχολείων. Επιπλέον, φιλοδοξούμε να λειτουργήσουμε ως μια καλή πρακτική για τον συγκεκριμένο τομέα της αγοράς, αλλά και ως πρότυπο Κοιν.Σ.Επ που θα παρέχει εκπαίδευση και συμβουλευτικές υπηρεσίες σε άλλες επιχειρήσεις στη χώρα μας που θα θελήσουν να μιμηθούν το παράδειγμά μας.

Τι έχετε να πείτε στους γονείς που μεγαλώνουν ένα παιδί με νοητική αναπηρία και η αγωνία τους είναι τι θα απογίνει αυτό το παιδί στο μέλλον;

Αυτό που περιγράφετε ήταν ακριβώς ο προβληματισμός μας και η αφετηρία της πρωτοβουλίας μας. Μέσα από τα ειδικά σχολεία αντιλαμβανόμαστε ότι όλες αυτές οι δεξιότητες και γνώσεις που αποκτούν οι μαθητές, μετά την αποφοίτησή τους, τις περισσότερες φορές μένουν αναξιοποίητες αφού στην χώρα μας δεν υπάρχει η κουλτούρα και το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο που θα ενθαρρύνει την απασχόληση των ατόμων με αναπηρίες.

Οι οικογένειες παιδιών με αναπηρίες βιώνουν μια ματαίωση και δίνουν καθημερινά έναν αγώνα που συχνά μοιάζει άνισος. Είναι πολύ σημαντικό να νιώθουν ότι δεν είναι μόνες τους σε αυτή την πορεία και ότι τα υπόλοιπα μέλη της κοινωνίας έχουν επαρκή ενημέρωση που στην πορεία μεταφράζεται σε μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση και αποδοχή.

Σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να πούμε ότι αυτό είναι κάτι εύκολο. Η πιο σοβαρή  δυσκολία που υπάρχει είναι η προκατάληψη τόσο των εργοδοτών όσο και της ευρύτερης κοινωνίας αναφορικά με την ικανότητα των ατόμων με αναπηρίες να αντεπεξέλθουν επαρκώς σε ένα εργασιακό περιβάλλον.

Τα άτομα με νοητικές αναπηρίες και αναπτυξιακές διαταραχές μπορεί να παρουσιάζουν ελλείμματα σε αρκετούς τομείς. Με την κατάλληλη όμως εκπαίδευση και ένα υποστηρικτικό περιβάλλον αυτά μπορούν να μειωθούν σημαντικά. Καίριο στοιχείο είναι η προσαρμοστική συμπεριφορά. Αυτή αφορά τις δεξιότητες της καθημερινότητας, την ικανότητα επικοινωνίας και τις κοινωνικές τους δεξιότητες. Όσο πιο ανεπτυγμένα είναι τα παραπάνω τόσο πιο πιθανή και ομαλή είναι η ένταξη στην εργασία. Κάθε άτομο είναι μοναδικό και ακόμη και αν υπάρχουν ελλείμματα σε έναν τομέα, πάντα υπάρχει μια κλίση, μια δεξιότητα ή ένα χάρισμα που στις κατάλληλες συνθήκες μπορεί να αναδειχθεί.

Το υποστηρικτικό οικογενειακό περιβάλλον είναι πολύ σημαντικό. Η έμφαση στην ανάληψη ευθυνών στο σπίτι, η ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων και η ενίσχυση της αυτοεκτίμησης βοηθάνε τους νέους με αναπηρίες να εντάσσονται πιο ομαλά στο εργασιακό περιβάλλον. Αυτό σημαίνει όμως ότι χρειάζεται παράλληλα και μια θεσμική στήριξη στις οικογένειες η οποία πρέπει να προχωράει πέρα από την αυτονόητη επιδοματική πολιτική. Πρέπει να δημιουργεί τις συνθήκες εκείνες που θα βοηθήσουν τους νέους να βρουν ευκαιρίες κοινωνικοποίησης, έκφρασης, δημιουργικότητας αλλά και απασχόλησης.

Πόσο ευαισθητοποιημένοι και ενημερωμένοι είμαστε στην Ελλάδα του 2021 για την αποδοχή, τη συνύπαρξη, και την ενταξιακή προσπάθεια των ατόμων με αυτισμό και όχι μόνο, στην κοινωνία μας;

Είναι γνωστό ότι η ποιότητα και το επίπεδο πολιτισμού μιας κοινωνίας κρίνεται σε μεγάλο βαθμό από την στάση απέναντι στις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού. Προφανώς είμαστε σε άλλο σημείο από αυτό που ήμασταν πριν 30 χρόνια αλλά υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος. Αναπτυξιακές διαταραχές όπως η Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος είναι μια άγνωστη πραγματικότητα για πολύ κόσμο και αυτό συνεπάγεται λανθασμένες αντιλήψεις, προκατάληψη, στερεότυπα ή απλά μια αμηχανία και έναν δισταγμό των ανθρώπων να ενημερωθούν, να συνυπάρξουν και πολύ περισσότερο να συνεργαστούν με αυτούς τους ανθρώπους. 

Εμείς στην School Synergy Snacks προσπαθούμε να βοηθάμε τους νέους εργαζόμενους να αναπτύξουν και να αξιοποιήσουν τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα και να καλλιεργήσουνε δεξιότητες, όπως η υπευθυνότητα, η επικοινωνία, η συγκέντρωση, η τήρηση οδηγιών, η ομαδική προσπάθεια, η στοχοπροσήλωση, κ.α. Παράλληλα όμως προσπαθούμε να επικοινωνήσουμε το έργο μας και σε αυτό οι εργαζόμενοι πάντα συμμετέχουν ενεργά. Έχουν πάρει μέρος σε εκδηλώσεις ευαισθητοποίησης, σε επαγγελματικές εκθέσεις, σε ημερίδες για την απασχόληση των ΑμεΑ στις οποίες μάλιστα κάνουν μόνοι τους την παρουσίαση της Κοιν.Σ.Επ. μας!

Στόχος μας είναι να βάλουμε το δικό μας λιθαράκι στην περαιτέρω ενημέρωση και ευαισθητοποίηση. Για τον σκοπό αυτό επιδιώκουμε να συμμετέχουμε και σε δίκτυα συνεργασίας με φορείς, οργανισμούς και επιχειρήσεις για ανταλλαγή εμπειριών, τεχνογνωσίας και καλών πρακτικών που θα βοηθήσουν σε μια θετική κοινωνική αλλαγή.

Με ποιο τρόπο θα μπορούσε να ευαισθητοποιηθούμε περισσότερο σε επίπεδο οικογένειας, γιατί όλα από εκεί ξεκινούν και κατ’ επέκταση και σε επίπεδο κοινωνίας;

Τα ζητήματα της αναπηρίας θα πρέπει να συζητούνται πιο ανοιχτά σε όλους τους φορείς κοινωνικοποίησης, δηλαδή στην οικογένεια, το σχολείο, το χώρο εργασίας και τον δημόσιο λόγο. Η γνώση πάντα λειτουργεί θετικά προς την κατεύθυνση της αποδοχής, την κατανόησης και του σεβασμού. Υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για μια μέση οικογένεια να ενημερωθεί για την αναπηρίες και τις μορφές της – ειδικά για τις λεγόμενες «αόρατες». Οι γονείς θα πρέπει να επιδιώκουν τα παιδιά τους να έχουν προσλαμβάνουσες αλλά και την κατάλληλη πληροφόρηση για όλες τις παραμέτρους που σχετίζονται με την αναπηρία.

Επιπλέον, το εκπαιδευτικό μας σύστημα θα πρέπει να επιδιώκει την επαφή με φορείς και οργανισμούς ευαισθητοποίησης που επισκέπτονται σχολεία όλων των βαθμίδων για να μιλήσουν με τα παιδιά για θέματα αναπηρίας. Τα ΜΜΕ, το κράτος, η εκκλησία, μπορούν και αυτά να παίξουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση μιας επόμενης γενιάς με μεγαλύτερο σεβασμό στη διαφορετικότητα και αποδοχή και στήριξη των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού. Δεν χρειάζεται τίποτε άλλο παρά ανοιχτό μυαλό και σκέψη η οποία θα βγαίνει και λίγο έξω «από το κουτί».

Από την εμπειρία σας ως εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής τι είναι αυτό που σας δίνει δύναμη και χαρά και τι αυτό που σας ανησυχεί περισσότερο για το μέλλον αυτών των παιδιών;

Το εκπαιδευτικό σύστημα παίζει σημαντικό ρόλο στην προετοιμασία των μαθητών με αναπηρίες για τη μετάβαση τους από το σχολείο στην εργασία. Τα Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ε.Ε.Ε.ΕΚ) είναι ένας πολύ σημαντικός θεσμός που αν ενισχυθεί ακόμη περισσότερο θα συμβάλλει στην μεγαλύτερη απασχολησιμότητα των αποφοίτων. Μέσα από τα σχολεία αυτά οι μαθητές αποκτούν επαγγελματικές δεξιότητες, μαθαίνουν να συνεργάζονται και να αναπτύσσουν στρατηγικές προσαρμογής αλλά και να έχουν μια θετικότερη αυτοαντίληψη για τις ικανότητές τους.

Όμως τι γίνεται όταν τα παιδιά αποφοιτούν; Όσοι έχουν δουλέψει στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση είμαι σίγουρος ότι μπορούν να ταυτιστούν με αυτό το αντιφατικό συναίσθημα. Από τη μια είναι η δημιουργικότητα των παιδιών, η υπερηφάνεια για τα επιτεύγματά τους, η χαρά και η αυτοπεποίθηση αλλά και η ανιδιοτελής ευγνωμοσύνη για αυτό που τους προσφέρεται μέσα στο σχολείο. Αυτό φυσικά επιστρέφει πολλαπλάσια στον εκπαιδευτικό που εισπράττει την αγνή αγάπη και παίρνει δύναμη για να συνεχίσει να προσφέρει. Από την άλλη υπάρχει έντονα αυτός ο προβληματισμός. Και μετά την αποφοίτηση τι; Προφανώς κάθε περίπτωση είναι διαφορετική. Οι παράγοντες που συμβάλλουν σε μια επιτυχή μετάβαση των αποφοίτων στην κοινωνία και την απασχόληση είναι πολλοί. Σίγουρα το είδος και η βαρύτητα της αναπηρίας παίζουν καθοριστικό ρόλο αλλά σε κάθε περίπτωση υπάρχουν πολλοί παράγοντες που φαίνεται να επιδρούν θετικά. Ο βαθμός αυτονομίας/λειτουργικότητας, τα επίπεδα αυτοπροσδιορισμού, τα εφόδια που αποκτούν μέσα από την εκπαίδευση και η εργασιακή εμπειρία (με μορφή πρακτικής, μαθητείας κ.λ.π.) στο σχολείο, η αυτοαντίληψη για τις ικανότητές τους, αλλά και το οικογενειακό περιβάλλον είναι στοιχεία στα οποία θα πρέπει το κράτος μέσα από το εκπαιδευτικό σύστημα και άλλους θεσμούς να δώσει την απαιτούμενη προσοχή.

Πού βρίσκουμε τις υπέροχες μπάρες 3S και να περιμένουμε και άλλες νοστιμιές δια χειρός 3S;

Μέσα στον Μάιο θα είναι έτοιμο το e-shop μας και πλέον θα μπορεί κάποιος να προμηθεύεται απ’ ευθείας τις μπάρες μας από αυτό. Παράλληλα βέβαια διατηρούμε ένα ευρύ δίκτυο σημείων πώλησης που είναι κυρίως επιχειρήσεις εμπορίας προϊόντων διατροφής, όπως ζαχαροπλαστεία, αρτοποιεία, καταστήματα βιολογικών προϊόντων, mini market, café & snack bar, γαλακτοπωλεία, μανάβικα, ντελικατέσεν, κ.α.

Οι ιδέες που υπάρχουν για καινούργια προϊόντα είναι πολλές και πρωτότυπες! Είμαστε στο στάδιο έρευνας και δοκιμής νέων γεύσεων, πάντα διατηρώντας την υψηλή ποιότητα των πρώτων υλών και στηρίζοντας τοπικούς παραγωγούς.

Παρακολουθείστε τα νέα μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και θα δείτε πολλές νέες δράσεις και δημιουργίες από την 3S. Αυτή είναι μόνο η αρχή!

School Synergy Snacks

Mobile: +306980145001

Landline: +302109213702

Address: Theonos 21 Neos Kosmos, Athens

Email: info@schoolsynergysnacks.gr

Αφήστε μια απάντηση